سیر تحول فکری شاعران شاخص در غزل سبک خراسانی و عراقی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده ایرج نظری
- استاد راهنما محمدعلی زهرا زاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده از آغاز شکل گیری ادب فارسی تا سده ی ششم قالب قصیده صدر نشین همه ی قالب های شعری وبازار قصیده سرایی گرم ترین بازر شعر وشاعری بود. در نخستین ادوار شعر فارسی ، معانی غزلی در کنار اشعار ستایشی و یا در مقدمه ی آنها آورده شده است. غزل فارسی که در اوایل سده ی چهارم هجری شکل گرفت؛ در ابتدا ساده و در وصف موضوعی تغزلی بود . در قرن ششم دستخوش تطور شد ؛ این دوره ، زمان رونق غزل و تبدیل آن به مهم?ترین سیاق شعر غنایی بود . غزلسرایانی چون سنایی و انوری در پیشرفت غزل سهم ارزنده ای داشتند. یکی از راه?های تحول و در ضمن ، پیچیده شدن مطالب غزل ، گرایش آن به تصوف و استقبال از اندیشه های عرفانی بود. شاعران قرن ششم غزل را از یک دستی و سادگی آغازین بیرون آوردند و به آن، ظرافت و ایهام بخشیدند. رواج غزل عرفانی به معنای آن نبود که غزل تغزلی یا احساسی رونق خود را از دست داده است ؛ این?گونه غزل نیز رشد می کرد و به حکم سرشت درونی خود و شرایطی که پذیرای آن بود راه تکامل می پیمود . این نوع غزل در سروده های انوری رشدی تازه یافت و در غزل سعدی به تحول و کمال رسید. براثر عواملی همچون رواج تصوف و عرفان و حمله اقوام مهاجم و عوامل تاریخی، سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی غزل دستخوش تحول گردید و از سادگی و واقع گرایی و خردگرایی نخستین به درآمد.ودر مسیر جدیدی قرار گرفت و در حافظ و مولانا به اوج خود رسید. هر کدام از شاعران غزلسرای ما نیز در تحول فکری و رونق غزل سهمی عمده داشته اند. در این رساله سعی می کنیم که تأثیر عوامل مختلف و همچنین نقش شاعران شاخص در تحول فکری غزل در دو سبک خراسانی و عراقی را بررسی کنیم. کلمات کلیدی: غزل- شاعران شاخص- تحول فکری- سبک خراسانی و عراقی- عوامل سیاسی،تاریخی،اجتماعی.
منابع مشابه
سیر تحول صور خیال در غزل سبک عراقی
ساله حاضر با هدف تبیین چگونگی سیر تحول صور خیال (تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه) و بسامد هر کدام از آن ها و نیز تحلیل مقایسه ای و آماری این صورت های خیالی در غزل شاعران مشهور سبک عراقی تدوین شده است. برای نیل به این هدف 10%کل غزل های دوازده شاعر این سبک(به جز مولانا که به سبب فراوانی بالای غزلیات وی به 5% اکتفا شده است) مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. با فاصله گرفتن شعر فارسی از سبک خراسانی ب...
15 صفحه اولتشبیه مرکب در غزل سبک عراقی
بررسی و نقد و تحلیل تشبیه مرکب و بحث درباره ی انواع آن در غزل سبک عراقی, می تواند راهگشای علاقمندان به مطالعات ادبی جهت فهم بهتر آثار غنایی این دوره باشد. تا آن جا که بنده کنکاش نموده است، تحقیق مستقلی در این زمینه از سوی محققان صورت نگرفته است. بنابراین به منظورتحقق این هدف10% غزل های دوازده شاعر معروف و مؤثر این دوره (به جز غزلیات مولوی که به سبب گستردگی بیش از حد به 5 % بسنده شده است) مورد م...
متن کاملنقش احجار کریمه در مضمونسازی شعر شاعران سبک خراسانی
یکی از ویژگیهای مهم شعری شاعران سبک خراسانی کاربرد واژگان و اصطلاحات علمی و بهره بردن از آنها برای مضمونسازی است. شاعران سبک خراسانی آغازگر استفاده از علوم مختلف مانند نجوم، پزشکی، گیاهشناسی، جانورشناسی و کانیشناسی بودهاند. در این مقاله که به روش کتابخانهای صورت گرفته است، واژگان، اصطلاحات، تشبیهها، استعارهها و مضامین ساختهشده با برخی احجار کریمه مانند الماس...
متن کاملتشبیه مرکب در غزل سبک عراقی
بررسی و نقد و تحلیل تشبیه مرکب و بحث درباره ی انواع آن در غزل سبک عراقی, می تواند راهگشای علاقمندان به مطالعات ادبی جهت فهم بهتر آثار غنایی این دوره باشد. تا آن جا که بنده کنکاش نموده است، تحقیق مستقلی در این زمینه از سوی محققان صورت نگرفته است. بنابراین به منظورتحقق این هدف10% غزل های دوازده شاعر معروف و مؤثر این دوره (به جز غزلیات مولوی که به سبب گستردگی بیش از حد به 5 % بسنده شده است) مورد م...
متن کاملسیر تحول غزل از جاهلی تا اموی
بیشک نجواها و نغمههای خیالانگیز قاموس دلدادگی که در لفافة غزل در پیکرة شعر و ادب عربی راه یافت و توجه و اقبال روزافزون شاعران را به این گونة شعری در پیداشت بشدت تحت تأثیر چکامههای دلکش و دلربای چهرههای نامدار عرصه ادب جاهلی در آغاز سرودههایشان بود آنان با جهت بخشیدن به امواج خروشان و پرتلاطم ساحل بیکران احساسات و عواطف، پایههای قالب غزل را پی-ریزی کردند و زمینه تغییر و تحول را در نگرش ا...
متن کاملنگرشی بر تحوّل بنیادی تعبیرات و اصطلاحات استعاری از سبک خراسانی به سبک عراقی
در گستره ادب فارسی , شاعران و نویسندگان اهل عرفان با بهره جستن از مضامین و واژههایی که برای عشق صوری و ظاهری به کار می رود ( رخ و خط و خال , شراب و عیش و...) در مفاهیم و معانی هر یک , دگرگونی بنیادی و اساسی به وجود آورده اند و این الفاظ را به صورت استعاری و رمزی برای جمال حقیقی و خوشی ناشی از وصال و رسیدن به معبود ازلی به کار گرفته اند. ایشان , معنا را به کسوت لفظ پوشانده اند که با کنار زدن پو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023